17 juni 2015

Egengjord musli


Att göra sin egen musli

har jag funderat på ett tag.

Tyckt det varit lite krångligt

men

så lätt det var.


Tjotta i med det man ville ha i

och

in i ugnen.

Klart!


Så mycket godare än köpt.

Vill ni ha receptet?

 I så fall kommer det här.


1 liter havregryn
4 dl rågflingor
2 dl solroskärnor
1 dl hasselnötter (kan uteslutas)
1 dl vatten
1 dl ljus sirap
2 msk olja
1 msk kanel (kan uteslutas)
10 st hackade aprikoser eller annan frukt.

Ugn 200°

Blanda havregryn, rågflingor och solroskärnor i en långpanna

Hacka de ev nötterna och blanda i.

Blanda vatten, sirap, olja

och

den ev kanelen och rör om.

Häll över plåten och rör om.

Rosta i ugnen ca 20 min.

Rör om emellanåt och ha lite koll

så att det inte bränts.

Hacka de ev aprikoserna 

eller 

annan torkad frukt.

Rör i och låt kallna.


Jag hade även i

linfrön efter det ha det

hade kallnat.



Jag äter det nu varje morgon

och

 har även färsk frukt till.

Mycket blir det

och 

tjejerna fick med varsin burk



Nyttigt och gott!


Brukar ni göra egen musli?

Kraamar

// Susanne








2 kommentarer:

  1. Hej, åå vad duktig du är! Jag har också funderat på det stundtals..men jag har inte kommit mig för. Kanske jag ska prova ditt recept? Tack för din fina kommentar. Önskar dig och de dina ett riktigt fin midsommar :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värt att pröva du kommer inte att ångra dig. Fin midsommar till dig och din familj. Kraam Susanne

      Radera